Bartolomeo Cristofori di Francesco

by Kristoffer Brinch Kjeldby | April 25th, 2009

Den italienske instrumentmager Bartolomeo Cristofori di Francesco (1655-1731) anses for at være det moderne klavers fader. Man ved ikke hvor mange klaverer Cristofori lavede, men der eksisterer i dag tre overleverede instrumenter, alle fra 1720’erne. De er udstillet på instrumentmuseer rundt omkring i verden.

Leipzig

Det yngste eksemplar findes på Leipzigs Museum für Musikinstrumente, og stammer fra 1726. Museet  har til huse i det nyrenoverede Grassimuseeum, der også huser andre museer. Da jeg var der havde instrumentmuseet  netop åbnet et splinter nyt klanglaboratorium, hvor man kunne prøve opstillinger der demonstrerede forskellige instrumentprincipper (blandt andet klaver og orgel). Udover at det larmede helt utroligt meget, var det en meget vellykket måde at vise instrumenter på.

Cristoforis klaver i Leipzig

Rom

Det andet eksemplar findes på Museo Nazionale degli Strumenti Musicali i Rom, og stammer fra 1722. Instrumentet har et omfang på 4 oktaver. Museet gjorde, imodsætning til det i Leipzig, ikke så stort indtryk på mig.

Cristoforis klaver i Rom

New York

Det ældste eksemplar findes i New York på Metropolitan Museum of Art (MET) og stammer fra 1720. Instrumentet findes i museets beskedne instrumentsamling. I betragtning af kvaliteten og skalaen af mange af museets andre udstillinger, er instrumentafdelingen lidt af en skuffelse. Det er helt tydeligt at der er flere mæcen penge i græske skulpturer eller egyptisk kunst end der er i gamle instrumenter.

Cristoforis klaver i New York

Men på udstillingen i New York var det faktisk et andet (og fantastisk charmerende) instrument der fangede min interesse:

Tangentcister

Instrumentet er en engelsk cister fra det 17. århundrede. Cisteren er i famillie med guitaren, og var et populært instrument fra 1500-tallet indtil den i løbet af 1800-tallet blev fortrængt af guitaren. Det der adskiller dette eksemplar fra andre er naturligvis tangenterne. Jeg har faktisk aldrig set en ligende konstruktion på andre strengeinstrumenter (bortset selvfølgelig fra drejeliren), men det giver unægtelig instrumentet en helt særlig karakter!

Share

Skriv en kommentar


En lille test: Tyd de to utydelige ord nedenunder før du gemmer din kommentar.


 

Forklaring: Jeg modtager tit reklamekommentarer, som er sendt automatisk af en computer. Ved at tyder de to ord utydelige ord, beviser du at du er menneske!


Optagelsesprøve

Marstrand: Romerske borgere foran Osteri

Tips til optagelsesprøven på musikvidenskab:

 Selve prøven
 Øvelser i bladsang
 Forberedelse til hørelære

Hent mit speciale

Meissonier: Young Man Writing

Lakoff og Johnsons metaforteori og musikalsk terminologi

En undersøgelse af forholdet mellem sprog og oplevelse i forbindelse med beskrivelsen og analysen af det klassisk/romantiske repertoire

Da jeg skrev speciale samlede jeg løbende litteraturforslag, noter og forskellige ideer på bloggen Cognitive Semantics and Music

Download PDF   Download PDF

Andet

Blogroll

Danske universiteter

Konservatorier

Tilføj til favoritter

http://www.musikvidenskab.dk

Søg

Arkiv