by Kristoffer Brinch Kjeldby | April 26th, 2009
Noget som for alvor har været udvilket sig siden 1980’erne, er studiet af music cognition. Ordet kognition kommer fra det latinske ord cognitio, som betyder indlæring, opfattelse eller forståelse.
Studiet af musikkognition er studiet af menneskets evnet til at opfatte og forstå musik. Feltet udspringer af kognitionsvidenskab. Metodisk er kognitionsvidenskab defineret ved et tværfagligt akademisk område der anvender teori og metode fra blandt andet psykologi, neurologi, datalogi, lingvistik og biologi.
Netværk for tværfaglige studier af musik og betydning
I Danmark findes netværket NTSMB hvilket står for Netværk for tværfaglige studier af musik og betydning. Netværket består af folk med baggrund i musikvidenskab såvel som andre fag. NTSMB har hovedsæde på Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier på Syddansk Universitet, og er stiftet med midler fra Statens Humanistiske Forskningsråd.
Netværket holder møder og konferencer. Desuden udgiver netværket online journalen Journal of Music and Meaning.
Noget som jeg selv har beskæftiget mig med er forskellen på visuel og auditiv analyse. Mere generelt er det spørgsmålet om, hvordan evnen til at læse noder ændrer en persons oplevelsen af musik. Jeg synes at det er et meget spændende spørgsmål, fordi mange af dem der er formidler musik f.eks. gennem anmeldelser, bøger og musikundervisning kan læse noder – mens mange af dem der ‘formidles til’ ikke kan.